artykuł nr 1

Zadania jednostki

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,  jako jednostka organizacyjna pomocy społecznej, realizuje zadania własne Gminy, jak i zlecone Gminie z zakresu pomocy społecznej, a także zadania zlecone przez Gminę do MOPS, nienależące do pomocy społecznej.

Zadania własne Gminy należące do pomocy społecznej, realizowane przez MOPS:

  • Schronienie, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym
  • Domy pomocy społecznej
  • Zespół interdyscyplinarny
  • Praca socjalna
  • Asystent rodziny
  • Współfinansowanie pobytu dziecka w pieczy zastępczej
  • Zasiłki stałe
  • Zasiłki celowe, okresowe i pomoc w naturze
  • Składki na ubezpieczenie zdrowotne
  • Składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe za osobę pobierającą świadczenia z pomocy społecznej
  • Mieszkanie chronione
  • Sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym
  • Dożywianie dzieci, w tym realizacja programu „Posiłek w szkole i w domu"
  • Usługi opiekuńcze

Zadania zlecone należące do pomocy społecznej, realizowane przez MOPS:

  • Zasiłki celowe w związku z klęską żywiołową lub ekologiczną
  • Zasiłki celowe, udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom
  • Specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi
  • Opiekun prawny (za sprawowanie opieki przyznane przez sąd)

Zadania własne Gminy nienależące do pomocy społecznej, realizowane przez MOPS:

  • Pomoc materialna dla uczniów (stypendia dla uczniów i zasiłki socjalne)
  • Dowożenie niepełnosprawnych dzieci do szkół
  • Przeciwdziałanie alkoholizmowi (zatrudnienie psychologów)
  • Dodatki mieszkaniowe

Zadania zlecone nienależące do pomocy społecznej, realizowane przez MOPS:

  • Dodatek energetyczny
  • Karta Dużej Rodziny
  • Świadczenia rodzinne, wychowawcze, fundusz alimentacyjny, składki na ubezpieczenie od świadczeń

Ośrodek realizuje zadania własne i zlecone, wynikające z ustawy o pomocy społecznej z 12 marca 2004 r. (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1876) oraz z wielu innych ustaw wraz z aktami wykonawczymi, m.in.:

  • ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentacji
  • ustawy o świadczeniach rodzinnych,
  • ustawy o dodatkach mieszkaniowych,
  • ustawy o systemie ubezpieczeń  społecznych,
  • ustawy o ochronie zdrowia psychicznego,
  • ustawy o planowaniu rodziny i ochronie płodu  ludzkiego,
  • ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, itp.
  • ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
  • ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
  • ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
  • ustawy o systemie oświaty,
  • ustawy – Prawo energetyczne w zakresie przyznawania odbiorcy wrażliwemu energii elektrycznej zryczałtowanego dodatku energetycznego,
  • ustawy o Karcie Dużej Rodziny,
  • ustawa o wychowaniu w trzeźwości  i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
  • ustawa o zatrudnieniu socjalnym,
  • ustawa o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem".

 

W ramach realizacji powyżej wskazanych zadań miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Ostrowcu Świętokrzyskim prowadzi postępowania administracyjne. Postępowania wszczynane są z urzędu (w przypadkach wskazanych ustawowo) lub na wniosek strony.

Wnioski o wszczęcie postępowania administracyjnego można składać pisemnie w siedzibie MOPS, tradycyjną drogą pocztową, za pośrednictwem poczty elektronicznej – z zachowaniem zasad składania pism drogą elektroniczną, za pośrednictwem skrzynki EPUAP lub ustnie do protokołu.

W przypadku świadczeń wychowawczych wniosek można złożyć za pomocą bankowości elektronicznej oraz za pomocą systemu teleinformatycznego utworzonego przez ministra właściwego do spraw rodziny (czyli przy pomocy Platformy Informacyjno – Usługowej CSIZS Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, na stronie empatia.mrpips.gov.pl, czyli za pośrednictwem tzw. emp@tii). Ponadto wniosek o przyznanie świadczenia wychowawczego można składać za pośrednictwem systemu teleinformatycznego udostępnianego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (czyli przy pomocy Platformy Usług Elektronicznych – PUE).

Wnioski rozpatrywane są zgodnie z kolejnością wpływu jednakże termin zakończenia postępowania  zależy od stopnia skomplikowania danej sprawy.

W ramach prowadzonych postępowań administracyjnych MOPS wydaje decyzje, postanowienia, zaświadczenia. W ustawowo wskazanych przypadkach postępowania mogą zakończyć się również wydaniem informacji lub pozostawieniem sprawy bez rozpoznania.

Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ostrowcu Świętokrzyskim w sprawie skarg
i wniosków przyjmuje interesantów w piątki
w godzinach od 9:00 do 10:00.

Skargi i wnioski rozpatruje Dyrektor MOPS.

Książka skarg i wniosków znajduje się na Sekretariacie MOPS.